Tajemnice SEMSTORM czyli 17 pytań do Michała Wrotkowskiego

1.Michał w pierwszej kolejności dzięki wielkie, że zgodziłeś się poświęcić kolejną godzinę. Tym razem nie na szkolenie ale na kilka pytań do.

Również dzięki za zainteresowanie Z chęcią odpowiem na Twoje pytania.

2.Od jak dawna jesteś związany z branżą SEO/SEM?

W maju 2010 roku rozpocząłem pracę w agencji SEM, wcześniej zawodowo i prywatnie zajmowałem się tworzeniem stron internetowych.

michal-wrotkowski3.Czy od początku swojej przygody z branżą potocznie nazwijmy IT zajmowałeś się analizą danych czy inne działania z zakresu SEO/SEM wykonywałeś?

Na początku zajmowałem się zapleczem IT dla SEM – tworzeniem landing page’y, implementacją różnych technologii webowych, tworzeniem dedykowanych narzędzi i wszystkimi innymi technicznymi rzeczami związanymi z tą branżą.

4.SEMSTORM to rozwinięcie projektu SERP24. Czy również pracowałeś przy tym projekcie?
Zgadza się, chociaż trochę z doskoku. Zarządzałem wtedy innym projektem, dlatego w SERPie byłem odpowiedzialny tylko za dostarczanie danych.

5.Możesz moim czytelnikom przybliżyć po krótce dla kogo jest SEMSTORM?

Dla każdego, kto wykorzystuje lub chce wykorzystać wyszukiwarkę jako kanał pozyskiwania klientów. Doskonale pokażemy niewykorzystany potencjał słów kluczowych, pomożemy zaplanować nowe działania, podejrzymy działania konkurencji oraz dokonamy innych zaawansowanych analiz.
Dlatego zarówno bloger, właściciel strony firmowej, sklepu i specjalista SEM znajdą w SEMSTORM raporty dla swojej działalności.

6.Jak dokładnie działa Wasze narzędzie?

Na samym początku zbudowaliśmy słownik najważniejszych, wyszukiwanych w Polsce słów kluczowych. Zebraliśmy najpierw 300 mln potencjalnych fraz, aby to osiągnąć. Wyrzuciliśmy frazy angielskie oraz te najrzadziej wyszukiwane i w ten sposób zostało nam ich już „tylko” 16mln. Ciekawostką jest, że aż 10 mln z nich to frazy, które mają zaledwie 10 wyszukiwań, co świadczy o bardzo rozbudowanym długim ogonie w naszej bazie.
Wiedząc już, czego wyszukują internauci, zaczęliśmy zbierać informacje o tych słowach – crawlery raz w miesiącu wpisują wszystkie 16  mln fraz do Google oraz wyciągają wszystkie informacje o SERPie – zarówno cały organic jak i AdWords (w tym Google shopping).
Dzięki tym danym, możemy pokazać, na jakie słowa kluczowe wystąpiła dowolna witryna widoczna w Google, na jakich była pozycjach oraz jakich tekstów reklamowych używała żeby się zareklamować.

7.Powiedz jeśli prowadzę sklep w internecie z odzieżą dla maluszków lub np. punk wymiany opon. Do czego mogę wykorzystać SEMSTORM?

Po pierwsze, zobaczysz gdzie masz niewykorzystany potencjał w swojej strategii zarówno SEO jak i PPC. Po drugie sprawdzisz, na czym skupiła się Twoja konkurencja oraz gdzie może odbierać Ci ruch.
A po trzecie, w przypadku sklepu dodatkowo możesz monitorować swoją kampanię e-commercową w Google Shopping – pokażemy Ci, kto się reklamuje na Twoje słowa kluczowe, jakimi produktami oraz jaką ceną.

8.Która funkcjonalność w Waszym narzędziu ma to coś, co rozwala wszystkich?

Ogromny słownik, o którym wcześniej wspominałem, informacje o tym, jakie domeny występują na których pozycjach na dane słowa i zaawansowana filtracja. Te trzy rzeczy dostarczają nieograniczonych możliwości, jak np. szukanie fraz, które jeszcze nie dostarczają nam ruchu, ale są często wyszukiwane lub porównanie mojej witryny z konkurencją i wyznaczenie obszaru fraz, na który nasza witryna wymaga optymalizacji.


semstorm-legiacom

9.Rozmawiając ludźmi z branży. Większość nie kojarzy nikogo innego z SEMSTORM tyko Ciebie. Jak na FB są pytania o SEMSTORM to od razu „@wrotkowski Ci pomoże”. Jak to się stało, że zostałeś guru od SEMSTORM-a?

Najwyraźniej siedzę z ekipy najczęściej na Facebooku :).

10.Zarzuca się Wam, że nie pokazujecie prawdziwych danych. Możesz wytłumaczyć na czym polega analiza słów w SEMSTORM. Jak zbieracie dane?

W przypadku pozycji w Google ciężko mówić o obiektywnej prawdziwości danych. Google coraz bardziej personalizuje wyniki wyszukiwania, ze względu na historię, rodzaj urządzenia oraz jego geolokalizację – już teraz wystarczy przejść się z telefonem po dzielnicy i szukając fraz takich jak „Pizzeria” i przechodząc dwie przecznice dalej zobaczymy kompletnie inne wyniki.

Natomiast nie ma też co ukrywać: odświeżamy na tą chwilę naszą bazę raz w miesiącu i o ile wyniki są prawdziwe (wszystkie nasze crawlery wykorzystują technologię, która w 100% naśladuje zachowanie użytkownika, dodatkowo korzystamy tylko z polskich IP, więc nie ma mowy o zafałszowanych wynikach) to mogą być nieaktualne. Dlatego właśnie stworzyliśmy monitoring dzienny, w którym pozycje sprawdzamy na bieżąco.
Mogę tutaj uchylić rąbka tajemnicy, że wdrażamy nową technologię, która pozwoli nam rozwiązać ten problem. Najważniejsze dane będą odświeżane raz dziennie – dzięki temu zobaczymy z dnia na dzień, kto najwięcej zyskał i stracił zarówno w organicu jak i w AdWords. Będzie to szczególnie przydatne po zmianach algorytmu i przy prowadzeniu płatnych kampanii.

11.Wiem, że nie powinno się mówić o konkurencji, ale czy Wasze narzędzie ma jakiś inny odpowiednik na rynku polskim?

Razem z nami równolegle ruszył Spywords, który dosyć szybko zniknął z polskiego rynku… Poza nim jest jeszcze SearchMetrics oraz SEMrush, natomiast są to globalne narzędzia, które nie skupiły się w dostateczny sposób na Polsce. I tak dla przykładu, liczba słów kluczowych, jakie pokazują poszczególne narzędzia na przykładzie ceneo.pl:

SEMSTORM – 3 116 145 fraz – https://panel-pl.semstorm.com/dashboard/1/0/ceneo.pl?we=&url=
SearchMetrics – 146 569 fraz – http://suite.searchmetrics.com/en/research?acc=70639&url=ceneo.pl#filter={
SEMrush – 62 067 fraz – http://www.semrush.com/pl/info/ceneo.pl?db=pl

Nie mówię, że są to złe produkty – oba to potężne i profesjonalne narzędzia do zaawansowanych analiz, jednak widać, że Polska nie jest ich celem.

semstorm-porownanie

12.Nie wiele osób wie, ale oprócz samej analizy konkurencji posiadacie własny monitoring pozycji. Jak dla mnie jest to dość rozbudowane narzędzie w porównaniu do konkurencji m.in analiza wyników lokalnych. A w nie których pakietach można sprawdzić też historię pozycji. Możesz coś więcej opisać o „monitoringu dziennym”

Zdajemy sobie sprawę, że odświeżanie danych raz w miesiącu nie pozwala na aktywne śledzenie i reakcje na to, co się dzieje. Widać to szczególnie wyraźnie w przypadku reklam AdWords, które są bardzo dynamiczne. Dlatego właśnie powstał monitoring dzienny. Postawiliśmy jednak na coś więcej niż prosta tabelka z pozycjami dla słów kluczowych. Stworzyliśmy zaawansowane narzędzie do monitorowania praktycznie całego SERPa. W SEMSTORMie zobaczymy obok pozycji z organica również pozycję wszystkich konkurentów, którzy wystąpili na nasze słowa (bez potrzeby ich definiowania!). Poza tym podejrzymy pełne TOP10 z dowolnego dnia oraz zanalizujemy dane z Google AdWords i z Google Shopping. Dzięki temu możemy określić, kto się reklamuje na nasze słowa kluczowe, jakich tekstów reklamowych używa, nawet, jeżeli my sami nie prowadzimy płatnej kampanii.

13.Jakie macie plany na przyszłość jeśli chodzi o rozwój narzędzia.

Szczerze mówiąc, to mamy milion pomysłów na minutę. Na pewno skupimy się na dostarczeniu jeszcze bardziej zaawansowanych i ciekawych raportów, postawimy również na częstotliwość odświeżania oraz odpowiedni system alertów. Cały czas rozmawiamy z ludźmi słuchając ich potrzeb oraz uwag. Staramy się być elastyczni, bo widzimy, że takie podejście się sprawdza.

14.A czy na inne rynki planujecie wejść?

Tak, jest to nasz plan długoterminowy. W tym roku chcielibyśmy już rozpocząć ekspansję na rynki zagraniczne. Powoli już dokańczamy narzędzie na rynku polskim – jest coraz lepiej dopasowane do potrzeb użytkowników, zarówno od strony danych, jakie dostarcza jak i formy ich przekazu. Chcemy się do tego dobrze przygotować – za granicą walczymy z gigantami o których już wcześniej wspominałem, czyli SearchMetrics oraz SEMrush + lokalne narzędzia, które na pewno nie oddadzą nam tak łatwo swoich użytkowników.

15.Mamy styczeń. Możemy powróżyć. Jakie widzisz rozwój polskiego e-rynku?

Mam nadzieję, że e-rynek zacznie iść w kierunku optymalizacji jakości ruchu oraz bardziej praktycznie podejdzie do marketingu internetowego. Już teraz coraz mniej uwagi poświęca się na szczegółowe analizy, czy dane słowo znajduje się na pozycji 1, czy 10. Położymy jeszcze większy nacisk na to, aby internauta wchodząc na stronę znalazł dokładnie te informacje, których szukał. Dzięki temu właściciel strony będzie mógł się skupić na optymalizacji swojej oferty a co za tym idzie – wzrostem dochodu ze swojej strony.

16.Pochwalisz się ile aktualnie macie klientów?

Mamy prawie 5000 zarejestrowanych kont w systemie, z czego 20% to aktywni użytkownicy.

17.Czego można Wam życzyć z nowym rokiem?

Wyjścia za granicę 🙂 To chyba będzie najbardziej kluczowa rzecz w tym roku dla SEMSTORMa.

 

Michał Wrotkowski – Master of Crawlers w SEMSTORM

Masz pytania do Michała? Napisz mail michal@semstorm.com

PS. Pamiętaj dla moich czytelników 15% zniżki na dowolny pakiet do końca stycznia kod wydra15  ważny z tego linku 

3 replies
  1. Marek
    Marek http://www.przyjaznyprawnik.pl

    Michał rozwiewa tu wiele wątpliwości, a ten kod rabatowy kusi do testów. Macie jakiś pomysł jak wykorzystać to do autoprezent.pl? 😉

    Odpowiedz

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *