SEO copywriting


SEO copywriting to optymalizacja treści pod kątem SEO, czyli uwzględnienie w treści strony najważniejszych dla nas słów kluczowych. Często jest on stosowany przesadnie, przez zastosowanie nadmiernych powtórzeń keywordów, a to z kolei może mieć efekt odwrotny od oczekiwanego.

Przygotowując teksty na stronę należy w pierwszej kolejności mieć na uwadze użytkowników, do których kierowana jest oferta. Ponieważ jednak użyte w treści słowa oraz sposób formułowania zdań, tytułów (title) i nagłówków mają istotne znaczenie dla pozycjonowania, powinniśmy znaleźć kompromis pomiędzy tym, co dobre dla użytkowników, a tym, co dobre dla wyszukiwarek. Musi się to jednak odbywać w sposób naturalny, czyli taki, aby czytelnicy nie mieli wrażenia, że treść jest sztucznie nasycona słowami kluczowymi, a zdania zawierają błędy językowe.

Opracowanie treści należy rozpocząć od wyodrębnienia najważniejszych słów kluczowych, które powinny zostać zamieszczone na poszczególnych podstronach. Najbardziej konkurencyjne bądź najczęściej wyszukiwane frazy to zarazem te, które zostały już zamieszczone w tytule (title) danej podstrony. Powinny one znaleźć się także w:

  • adresie podstrony;

  • nagłówku (najlepiej H1, ewentualnie w niższych stopniach, czyli od H2 do H6);

  • treści strony, również (ale nie tylko) w jej wyróżnionych fragmentach;

  • opisach alternatywnych obrazków (alt);

  • anchorach linków.

Powielenie w treści słów kluczowych, które występują w tytule strony, wzmocni ich znaczenie pod kątem SEO. Dzięki temu wyszukiwarki poprawnie skojarzą stronę z konkretną tematyką i interesującymi nas frazami. Nie traktujmy jednak tego zalecenia zbyt dosłownie. Główna zasada przy optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek to umiar – nie przesadzajmy więc ani z nasyceniem treści słowami kluczowymi, ani z ich nadmiernym wyróżnianiem. Wystarczy zamieszczenie najważniejszych fraz w odpowiednich miejscach według zaproponowanego wcześniej schematu, aby wyszukiwarki były w stanie określić tematykę strony i słowa z nią powiązane. Nadmierne powtórzenia mogą zostać potraktowane przez wyszukiwarki za naruszenie wskazówek jakościowych Google.

Wypełnianie stron słowami kluczowymi lub liczbami może zmniejszyć wygodę korzystania z takich stron, a także obniżyć ich pozycję w rankingu. Skup się na tworzeniu przydatnej, bogatej w informacje zawartości witryny, w której słowa kluczowe występują w odpowiednich miejscach i we właściwym kontekście.”

Cytat pochodzi z https://support.google.com/webmasters/answer/66358

Starajmy się trzymać następującego schematu:

  • najważniejsze słowa kluczowe (te, które zostały zamieszczone w tytule podstrony, w szczególności te na samym jego początku) powinny znaleźć się w treści:

  • co najmniej raz w formie nieodmienionej (np. „migrena”) w czystym tekście, tzn. bez żadnego wyróżnienia, linka itp.;

  • nagłówków (H1-H6) – nie należy na siłę stosować wszystkich stopni nagłówków. Ich liczbę dostosujmy do potrzeb danej strony/podstrony;

  • kilka razy w formie odmienionej (np. „migren, migrenowe”) lub synonimów (np. „bóle migrenowe”), a także w formie liczby pojedynczej oraz mnogiej (np. „migreny”);

  • pozostałe słowa kluczowe (te, które nie zostały zamieszczone w tytule) wykorzystujmy na podobnej zasadzie, tyle że z mniejszym nasileniem i niekoniecznie we wszystkich wymienionych wcześniej punktach;

  • nie wyróżniajmy słów kluczowych za każdym razem, kiedy pojawią się treści – wystarczy jednokrotne ich wyróżnienie i zastosowanie pogrubienia lub kursywy przede wszystkim w tym fragmentach treści, w których istotne jest zwrócenie uwagi użytkowników. Dobrze jednak, gdyby właśnie te wyróżnione fragmenty zawierały w sobie chociaż 1 słowo kluczowe.

Unikalność treści i kwestie techniczne

Kolejną istotną sprawą jest unikalność treści, którą można sprawdzić m.in. za pomocą narzędzia na stronie http://copyscape.com/. Aby zautomatyzować proces sprawdzania, jakie strony wykorzystują nasze teksty, a zarazem zwiększyć wartość SEO takich działań, skorzystajmy z narzędzia http://www.tynt.com/. Działanie skryptu polega na tym, że w przypadku skopiowania fragmentu tekstu i wklejeniu go na inną stronę, tuż nad lub pod nim automatycznie doklejany jest link do strony, z której dany fragment pochodzi. Instalacja skryptu na stronie jest bardzo prosta i polega na wstawieniu kodu skryptu. Mimo że nie jest to zabezpieczenie 100%, ponieważ wystarczy usunąć doklejony fragment, zwiększamy szansę na zdobycie w ten sposób linka i tym samym wskazanie źródła informacji.

 http://www.tynt.com/.  http://www.tynt.com/.

Na powyższych obrazkach widać przykładową konfigurację narzędzia oraz to, jak będzie wyglądał skopiowany i wklejony na inną stronę tekst.

Czy wiesz, że… ?

Kiedy Google znajduje ten sam tekst na kilku stronach, stara się określić, który z nich jest oryginałem. Aby to zrobić, bierze pod uwagę m.in. PR każdej z tych podstron wychodząc z założenia, że oryginałem jest strona o większej popularności. Dlatego tak ważne jest zdobywanie linków pozycjonujących ze stron wykorzystujących nasze treści. Co istotne – linki te powinny kierować dokładnie do tych podstron, z których pochodzą kopiowane treści, a nie np. do strony głównej.

Nie jest to oczywiście jedyny parametr, który Google bierze w takiej sytuacji pod uwagę, jednak nad nim mamy sporę kontrolę.

Dlaczego dbałość o unikalną treść jest tak istotna? Wyszukiwarki (w szczególności Google) starają się o to, aby ich wyniki wyszukiwania zawierały nie tylko wyniki trafne do wpisanego zapytania, ale także zróżnicowane. Ich użytkownicy nie będą zadowoleni, jeśli będą trafiać na ten sam artykuł na wielu różnych stronach, dlatego też w interesie wyszukiwarek jest obniżenie jakości stron powielających cudzą treść i wyświetlanie ich na niższych pozycjach.

Powyższy materiał to fragment kursu pozycjonowania opracowanego przez Martę Gryszko (Lexy). Kurs można zamówić na stronie http://www.lexy.com.pl/blog/mailowy-kurs-pozycjonowania

10 replies
  1. Piotr Budakiewicz
    Piotr Budakiewicz http://www.budakiewicz.com

    Świetny opis Tomasz ale mam pytanie: jak traktowany jest tekst oznaczony jako blockquote – czy jest to jakoś specjalnie odczytywane przez roboty?
    Czasami cytuje fragmenty, które znajdują się na innych stronach i nie wiem czy będzie to powielanie treści.
    Dziękuje i pozdrawiam.

    Odpowiedz
  2. Jacek Pastuszko
    Jacek Pastuszko http://jacekpastuszko.pl

    Bardzo ciekawy artykuł.
    Kopiowanie części lub całych artykułów na bloga jest jak strzał w kolano, ale na pewno są tacy, którzy idą po najmniejszej linii oporu i stosują taką technikę. A skoro są miłośnicy pisania na zasadzie kopiuj – wklej to może warto wykorzystać narzędzie, które opisałeś i mieć linki prowadzące do swojego bloga. Tylko czy linki prowadzące z takiej witryny bardziej nie zaszkodzą niż pomogą?
    Pozdrawiam,
    Jacek

    Odpowiedz
    • Tomasz Wydra
      Tomasz Wydra

      Pozyskując link nie patrze tylko na tą jedną sytuację ale też na całą witrynę.
      Jeśli to nie spam to czemu miało by zaszkodzić

      Odpowiedz
    • Lexy
      Lexy http://www.lexy.com.pl/blog/

      Dobrze 🙂
      „Powyższy materiał to fragment kursu pozycjonowania opracowanego przez Martę Gryszko (Lexy). ”

      Jeśli to nie problem, to będę wdzięczna za inny kolor tego napisu, żeby się bardziej odróżniał od tekstu 🙂

      Odpowiedz
  3. Marcin
    Marcin http://tabletoid.pl/blog

    Z wymienionych powodów warto też z góry przygotować więcej wersji własnego tekstu (np. opisu produktu), jeśli np. właśnie założyliśmy sklep i chcemy, by opis znalazł się również na stronie o wyższym PR (porównywarki, portale aukcyjne). Aczkolwiek zastanawiam się jeszcze jak duże znaczenie ma data publikacji dla określenia oryginalnej wersji tekstu.

    Odpowiedz
  4. Piotr Skrzypczak
    Piotr Skrzypczak http://piotrskrzypczak.pl

    Zastanawiałem się już od dłuższego czasu na kursem Marty, bo w końcu jest czołowym graczem na polskiej scenie SEO 🙂 Teraz wiem, że warto. Dzięki za info na temat sprawdzania unikalności, ponieważ wiele osób kopiuje treści z różnych stron na „beszczyla”, nie wpominając o tanim copywritingu na zlecenie, gdzie lepiej sprawdzić czy teksty są faktycznie unikalne, niż umieścić je na stronie i stanąć na minę.

    Odpowiedz

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *