Co się zmieniło w Google w 2014 roku. SEO przegląd
Rok 2014 przyniósł wiele zmian w algorytmach wyszukiwarki Google. Część aktualizacji tylko w niewielkim stopniu dotknęła strony internetowe, inne spowodowały ogromne zamieszanie w SERPach, a pozycje witryn zostały zdecydowanie obniżone. Z jakimi aktualizacjami mieliśmy do czynienia?
Spis treści
- 1 Page Layout w wersji 3 – 6 luty 2014
- 2 Aktualizacja bez nazwy – 24 marca 2014
- 3 Payday Loan Update 2.0 – 16 maja 2014
- 4 Panda 4.0 – 21 maja 2014
- 5 PayDay Loan Update 3.0 – 12 czerwca 2014
- 6 Autorship Photo Drop – 28 czerwca 2014
- 7 Ban SWL-i – 3 lipca 2014 roku
- 8 Pigeon Update 1.0 – 24 lipca 2014
- 9 HTTPS/SSL Update – 6 sierpnia 2014
- 10 Autorship Removed – 28 sierpnia 2014
- 11 Panda Update 4.1 – 25 września 2014
- 12 Pirate Update 2.0 – 17 października 2014
- 13 Penguin (Pingwin) 3.0 – 18 października 2014
- 14 Wersja na komórki – 18 listopada 2014
- 15 Akcja przeciwko Prolink 24 listopada 2014
- 16 Pigeon Update 2.0 – 18 grudnia 2014
- 17 Prawo do bycia zapomnianym
- 18 Michał Wiciński nowy polski Guglarz
Page Layout w wersji 3 – 6 luty 2014
Już z początkiem ubiegłego roku informatycy Google wprowadzili aktualizację „Page Layout w wersji 3” – Top Heavy 3. Dotyczyła ona wyłącznie stron przeładowanych reklamami oraz tych, gdzie wielkoformatowe reklamy zasłaniają właściwą treść witryny. Aby podołać nowym wytycznym Google i powrócić na przyzwoite miejsca w wynikach wyszukiwania należało ograniczyć ilość reklam oraz ich wymiary. więcej tutaj http://insidesearch.blogspot.com/2012/01/page-layout-algorithm-improvement.html
SEO folks: we recently launched a refresh of this algorithm: http://t.co/KKSXm8FqZW Visible to outside world on ~Feb. 6th.
— Matt Cutts (@mattcutts) February 10, 2014
Aktualizacja bez nazwy – 24 marca 2014
Półtora miesiąca później pojawiła się kolejna, beznazwowa aktualizacja, niepotwierdzona przez pracowników Google, ale wprowadzająca zmiany w wynikach. Można przypuszczać, że mieli oni na celu przetestowanie aktualizacji Panda, która sporo zamieszała w SEO.
Payday Loan Update 2.0 – 16 maja 2014
This past weekend we started rolling out a ranking update for very spammy queries: http://t.co/NpUZRqpnBI — Matt Cutts (@mattcutts) May 21, 2014
Aktualizację majową najmocniej odczuły serwisy z branży finansowej, medycznej, hazardowej czy erotycznej. Pracownicy Google ustalili ręcznie pozycje w SERPach. Przy niektórych wyrażeniach jakby „zamrożono” wyniki.
Panda 4.0 – 21 maja 2014
Google is rolling out our Panda 4.0 update starting today.
— Matt Cutts (@mattcutts) May 20, 2014
Przy aktualizacji Panda 4.0 algorytm weryfikował witryny pod kątem zawartości unikalnej treści i wiarygodności. Duplikacja contentu kończyła się wyrzuceniem strony z wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. W przypadku tej aktualizacji najwięcej zyskały strony optymalizujące swoją strukturę i zwiększające użyteczność dla internautów.
PayDay Loan Update 3.0 – 12 czerwca 2014
Nothing like an #algorithmupdate to keep you on your toes! @google #seo #aglorithmupdate #google #smx http://t.co/VLeQv4XsjF — Blair E Spence (@BtotheMcG) June 12, 2014
W czasie krótszym niż miesiąc pracownicy Google ponownie wdrożyli aktualizację PayDay Loan, tym razem w wersji 3.0. Korporacja wyraźnie zaostrza konsekwencje spamowania stron internetowych i wykorzystywania najbardziej zaspamowanych fraz kluczowych.
Autorship Photo Drop – 28 czerwca 2014
Aktualizacja miała na celu wyeliminowanie z wyników wyszukiwania Google zdjęć autorów stron www. Korporacja tłumaczyła, że zdjęcia mają nikły wpływ na CTR strony.
Ban SWL-i – 3 lipca 2014 roku
@rustybrick We took action on two link networks. — Karolina Kruszyńska (@karo_krus) July 3, 2014
Pracownik Google, Karolina Kruszyńska potwierdził, że wyszukiwarka rozpoczęła po raz kolejny akcję banowania polskich systemów wymiany linków. Google wprowadziło kary ręczne za nienaturalne linki w SEO, spam i linki wychodzące niskiej jakości. Kary otrzymały przede wszystkim strony zapleczowe i niskiej jakości katalogi SEO.
Pigeon Update 1.0 – 24 lipca 2014
Kolejny „zwierzak” w aktualizacjach Google – Pigeon w wersji 1.0, czyli Gołąb, to aktualizacja, która nie dotknęła polskich wyników wyszukiwania, a jedynie amerykańskie. Jej celem było lepsze sprecyzowanie wyników lokalnych.
HTTPS/SSL Update – 6 sierpnia 2014
Google zadbało o zwiększenie bezpieczeństwa stron internetowych, faworyzując przy tym w algorytmie wyszukiwania strony najbardziej wiarygodne, posiadające certyfikaty bezpieczeństwa SSL. Nie wpłynęło to jednak zanadto na pozycjonowanie strony.
Źródło : http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2014/08/https-as-ranking-signal.html
Autorship Removed – 28 sierpnia 2014
Po zlikwidowaniu zdjęć autorów stron przy wynikach wyszukiwania, Google usunęło także informacje tekstowe o autorze, przez co atrybut rel=author przestał w praktyce w ogóle funkcjonować.
Panda Update 4.1 – 25 września 2014
Kolejna aktualizacja Google pod nazwą Panda przyniosła takie same skutki jak poprzednia. „In The News” Box – październik 2014 Aktualizacja dotyczyła wyświetlania całych newsów w wynikach wyszukiwania Google. Ułatwia to odnalezienie pożądanych, świeżych informacji odpowiadających konkretnym wyrażeniom z serwisów informacyjnych.
Pirate Update 2.0 – 17 października 2014
Aktualizacja odbiła się szerokim echem w branży serwisów oferujących pobieranie i dzielenie się danymi, które skopiowano nielegalnie. Mowa tu m.in. o serwisach pobraniowych. Wyszukiwarka obniżała pozycje serwisów, które miały najwięcej uznanych zgłoszeń o łamaniu praw autorskich. źródło : http://insidesearch.blogspot.com/2012/08/an-update-to-our-search-algorithms.html
Penguin (Pingwin) 3.0 – 18 października 2014
W 2014 roku po raz kolejny zmodyfikowano algorytm odpowiedzialny za sprawdzanie jakości linków przychodzących. W wyniku aktualizacji Pingwin 3.0 wiele stron straciło uzyskane SERPy, jednak skala spadków była znacznie mniejsza, niż miało to miejsce przy poprzedniej aktualizacji Pingwina.
Wersja na komórki – 18 listopada 2014
Właśnie zaczęliśmy wskazywać, które strony w wynikach wyszukiwania są #mobilefriendly ! http://t.co/cEDHbtQYDn pic.twitter.com/6x56d2gy35 — Karolina Kruszyńska (@karo_krus) November 18, 2014
Google oficjalnie wprowadziło wyświetlanie przy wynikach wyszukiwania informacji o tym, czy witryna posiada wersję mobilną. Snippet ten był już wcześniej testowany i ma on wpływać jako czynnik rankingowy na pozycję strony w Google.
Akcja przeciwko Prolink 24 listopada 2014
Dzisiaj podjęliśmy działania wobec jednego z polskich systemów wymiany linków. — Karolina Kruszyńska (@karo_krus) November 24, 2014
Jeden z polskich systemów wymiany linków został ukarany, wraz z wydawcami i reklamodawcami, za wykorzystywanie nieetycznych praktyk pozycjonerskich. Właściciele zawiesili działanie systemu Prolink w celu dogłębnej analizy problemu. Oznaczało to usunięcie wszystkich ustawionych w kolejce do zakupów linków. Na jego miejsca utworzono nowy system.
Pigeon Update 2.0 – 18 grudnia 2014
Aktualizacja dotyczyła wyłącznie zapytań anglojęzycznych, za wyjątkiem tych z Indii. Celem było zapewnienie dokładniejszych wyników w mapach, a przy okazji zmniejszono liczbę wyświetlanych wyników lokalnych.
Prawo do bycia zapomnianym
Ponadto Google w maju 2014 roku poinformowało opinię publiczną, że jako podmiot odpowiedzialny za przetwarzanie danych osobowych pojawiających się na stronach www publikowanych przez osoby trzecie, będzie umożliwiało ich usunięcie. Zainteresowana osoba będzie mogła bezpośrednio zwrócić się do operatora wyszukiwarki o usunięcie linku prowadzącego do strony internetowej z danymi wrażliwymi konkretnej osoby z wyników.
Michał Wiciński nowy polski Guglarz
Nowy Guglarz na Polskim Forum dla Webmasterow 🙂 ! http://t.co/2skRVmq4Ka #WebmasterNews #PL #nowyGuglarz
— Karolina Kruszyńska (@karo_krus) December 19, 2014
Ważnym wydarzeniem z życia polskiego oddziału Google była zmiana na stanowisku „polskiego Guglarza”. 19 grudnia 2014 roku Karolina Kruszyńska przestała pełnić tą funkcję, a objął ją Michał Wiciński.

źródło: http://www.vpozycja.pl/
Dobry artykuł – można dodać do ulubionych i traktować jako ściągę 🙂
Dokładnie, daty przydadzą się do analizy spadków i wzrostów przy danej stronie w ujęciu rocznym