Blog roku? Blog firmowy? – 13 pytań do Piotra Bieleckiego

Powinieneś zapytać najpierw, czym różni się blog firmowy od „zwykłego” bloga 😉
Zwykły blog, który ja nazywam „blogaskiem” – miękkie słowo, ale w tym przypadku nie ma żadnego, pejoratywnego zabarwienia – to miejsce, gdzie od czasu do czasu, bez żadnej presji, pojawiają się bardziej czy mniej interesujące treści. Blog firmowy natomiast, jak sama nazwa wskazuje, powinien działać jak firma; Punktualnie i systematycznie. Zauważ, że wg tej definicji, część blogów prowadzonych przez duże czasami firmy, nadal są blogaskami. 

Wywiad z Piotrem Bieleckiem pozycjonerem, blogerem, webmasterem. Na co dzień pomaga przy prowadzeniu wielu blogów firmowych i prywatnych


1.Piotr niewiele osób o tym wie, ale pomagasz przy prowadzeniu wielu blogów. Powiedz jak to jest z blogiem, każdy może go mieć?
Zacznę od końca: bloga może mieć każdy, ale nie każdy mieć powinien. Uruchomienie własnego bloga na którejś z popularnych platform blogowych to kwestia kilku minut, a uruchomienie bloga pod własna domeną, również nie zajmuje zbyt wiele czasu. To prowadzenie bloga w interesujący sposób taki, który przyciągnie i zatrzyma czytelnika na dłuższą chwilę, będzie tego czasu wymagało. Ja pomagam w uruchomieniu i stawianiu swoich pierwszych, blogowych, kroków zarówno osobom prywatnym jak i firmom. Rzecz jasna zakres mojej pomocy może być i bywa różny, w zależności od potrzeb czy wielkości projektu.

2.A jak z blogami firmowymi. Co daje firmie prowadzenie bloga firmowego?
Powinieneś zapytać najpierw, czym różni się blog firmowy od „zwykłego” bloga 😉
Zwykły blog, który ja nazywam „blogaskiem” – miękkie słowo, ale w tym przypadku nie ma żadnego, pejoratywnego zabarwienia – to miejsce, gdzie od czasu do czasu, bez żadnej presji, pojawiają się bardziej czy mniej interesujące treści. Blog firmowy natomiast, jak sama nazwa wskazuje, powinien działać jak firma; Punktualnie i systematycznie. Zauważ, że wg tej definicji, część blogów prowadzonych przez duże czasami firmy, nadal są blogaskami. Ot, taka część firmowej witryny, gdzie czasami ktoś napisze coś, co zostało mu z góry przykazane. Jeżeli autor czy firma nie cieszą się dużą estymą z jakichś innych względów – takie wpisy przechodzą bez większego echa.
Jednak blog firmowy, taki z prawdziwego zdarzenia, potrafi nie tylko wygenerować naprawdę duży ruch, ale przede wszystkim pozwala budować i konsolidować społeczność wokół firmy. Odpowiadając krótko na to pytanie: jako pozycjoner z pewnością docenisz bloga, jako pomysł na przemycenie ogromnej ilości słów i fraz kluczowych. I to praktycznie bez ryzyka kar ręcznych za przeotymalizowania czy spamowanie keywordsami 😉

3.Blog firmowy; Co powinno na nim być, aby przyciągał klientów?
Zawartość bloga zależy wprost od profilu działalności firmy, więc tutaj nie może być jednej, prostej recepty. Trzeba szukać i zawsze można znaleźć coś, co można pokazać jako bardziej ludzkie i przystępne oblicze firmy. W tym miejscu zwykle padały kontrargumenty w stylu: Co można interesującego pokazać gdy prowadzę warsztat albo usługi wywozu nieczystości?! Cóż, może warto iść tropem Kapitana Bomby, Bogusława Łęciny, Staśka i Tomka? To przykład na to, że każdy temat można podać w sposób robiący furorę (choć na blogu firmowym nie zalecam aż tak hardcorowego podejścia). Nie wiesz co napisać? Zrób komiks, albo ikonografikę!

4.Podasz adresy ciekawych blogów firmowych i dlaczego akurat te?
Myślę, że odpuszczę linkowanie; To, co interesuje mnie, nie musi odpowiadać Tobie i odwrotnie. Znaczna część moich klientów zastrzega sobie i wyklucza dzielenie się takimi informacjami – oficjalnie, wszystko dzieje się wewnątrz firmy.
Internet to miejsce bardzo dynamiczne i blog, który jest bardzo atrakcyjny dzisiaj, za rok może być tylko własnym cieniem. Zdarzyło mi się obserwować takie zjawisko raz czy dwa; Gdy klient okrzepnie w blogowaniu (we własnym mniemaniu, czyli zwykle nauczy się samodzielnie dodać i opublikować wpis z panelu WordPress’a), postanawia wszystko dalej robić sam. Blogowanie, zwłaszcza firmowe, nie kończy się na umiejętności publikacji wpisu. Choć znam też firmy, którym w blogowaniu nie przeszkadza brak umiejętności oblania obrazka tekstem 😉

5.Kilka rad przy prowadzeniu bloga firmowego?
Zwykle firmy zakładają bloga w jednym celu: by zwiększyć sprzedaż. Niestety, publikowanie w zakładce /blog opisów od producenta z linkiem do karty towaru w sklepie, nie jest rozwiązaniem. To w ogóle nie jest blogowanie! Jeśli chcesz, by Twój blog zaistniał w przestrzeni i świadomości Internautów, zaczynasz od ustalenia pewnego reżimu: publikujesz bardzo systematycznie, bardzo interesujące i bardzo atrakcyjnie wyglądające treści. Celowo nadużywam przysłówka „bardzo” – w dobie telewizji 4K, nawet HD spowszedniało. Wystarczy krótki research po blogach wiodących blogerów, by zobaczyć, jak atrakcyjnie można prezentować własne treści. To jest ważne, bo pomaga w wyróżnieniu się, a tym samym w budowaniu silnej marki. Zauważ, że ten sam towar zwykle jest dostępny w wielu miejscach. Dobrze prowadzony blog pomaga budować silną, rozpoznawalną markę, a mocna marka sprzedaje się łatwiej; Wyróżniaj się na plus, by klient chciał kupić towar u Ciebie, a nie nudnej konkurencji.

blogrou
6.Parę dni temu wystartowała kolejna edycja konkursu blog roku. Co powinien mieć w tym roku blog aby wygrać konkurs?
Z uwagą śledzę blogowe rankingi i podobne konkursy. Co roku odnajduję wśród laureatów lub wyróżnionych coś nowego, zaskakującego, fascynującego. Absolutnie nie mam recepty na sukces w takich konkursach – czasami do wyróżnionych nie dostają się te blogi, na które pracowicie sam głosuję. Obserwuję natomiast jeden element wspólny na wszystkich wyróżnionych blogach: To świetnie zachowane proporcje atrakcyjnej formy do atrakcyjnej treści. Wygląda na to, że czasy, gdy sama dobra treść broniła się sama, już minęły.

7.Chce zacząć prowadzić bloga hobbystycznego np. testować różne produkty dla dzieci. Od czego powinienem zacząć?
Blog z testami produktów nazwał bym blogiem profesjonalnym, a nie hobbystycznym 😉 Pomyślmy głośno: Od czego można by zacząć? Hmm, może od publikacji jakiegoś testu? Troszkę żartuję, ale tylko troszkę. Zaczynasz i kontynuujesz publikację swoich testów. W przypadku produktów dla dzieci, idealną formą do publikacji tego typu treści będzie blog parentingowy. W tej branży konkurencja jest ogromna, poziom jest bardzo wysoki. Prócz lekkiego pióra, trzeba mieć mnóstwo fotografii z pięknie wyglądającymi dziećmi. Takie blogi zjada się oczami, więc jeśli do tej pory nie fotografowałeś, czym prędzej zapisz się na odpowiedni kurs czy szkolenie. A zaraz potem zainwestuj w sprzęt. Wiem, że to może zabrzmieć po prostu niefajnie, ale wystarczy rzut oka na kilka takich blogów, i zobaczysz, że mam rację.

8.Jak powinienem promować swojego bloga?
To pytanie z cyklu: Jak zostać celebrytą? Bywać tam, gdzie bywają inni celebryci 😉
Nie powiem tutaj nic odkrywczego; Prócz spędzania każdej wolnej chwili na dopieszczaniu swojego bloga, bardzo pomocne będą SocialMedia. W zależności od tego, czy blogujesz bardziej dla kobiet czy bardziej dla mężczyzn możesz szukać miejsca dla siebie w jednym czy drugim, wiodącym serwisie. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że nie chodzi o to, by we wszystkich tych miejscach publikować te same teksty – to błąd, który popełniają nie tylko początkujący blogerzy. Z moich doświadczeń wynika, że lepiej postawić na jeden serwis i poświęcić mu więcej czasu, niż próbować po troszku być wszędzie.

9.Blogerzy radzą: Jeśli jesteś w stanie szybko wymyślić ponad 10 tytułów artykułów na bloga to możesz zacząć blogować. Ale bywają dni, gdy brakuje pomysłu. Skąd w takim razie brać pomysły na bloga?
Przyznam, że nie spotkałem się z taką radą. Sam nigdy bym takiej nie udzielił; Uważam, że umiejętność wymyślania atrakcyjnych tytułów sprawdzi się na Pudelku lub Fakcie. Zamiast angażować się tak bardzo w tytuł, zostaw sobie więcej energii na przygotowanie wpisu 😉
Gdy brak Ci pomysłów, weź do ręki książkę, której przeczytanie odkładałeś „na potem”. Posłuchaj muzyki innej, niż to, czego słuchasz na co dzień. A potem usiądź nad Analyticsem i przedumaj – czego szukają w mojej witrynie Internauci? Czy napisałem wszystko na ten temat? Czy temat jest choć trochę sezonowy? Może warto napisać o tym ponownie, z innej perspektywy i z bagażem ostatnich doświadczeń?

10.Kradzież artykułów, zdjęć. Jak sobie z tym radzić?
Temat rzeka – uwielbiam go. Gdy przygotowuję się do swoich prelekcji, szukam po Sieci własnych tekstów i obrazków; Wyszukiwarka zawsze mnie czymś zaskoczy. Raz będzie to sprzedawca z Allegro, innym razem firmowa strona producenta ekskluzywnych kosmetyków, potem blogerki lifestylowe aż do agencji prowadzącej włoski fanpage amerykańskiego producenta kosmetyków, które fotografowałem do ostatniego testu. Skrzętnie notuję, robię zrzuty ekranu i wciągam takie materiały do swojej prezentacji.
Zwykle piszę też grzecznego emaila do podbieracza z prośbą o dane, na jakie mam wystawić fakturę, za wykorzystanie moich materiałów. Wbrew pozorom, jest to bardzo skuteczny sposób.

11.Ile bloger może zarobić na początku na swoim blogu?
Początkujący bloger nie powinien nastawiać się na szybki zarobek. Nie wiem, jakie są Twoje doświadczenia w tej kwestii, ale moim zdaniem blogowanie to nie jest ani łatwy, ani szybki pieniądz.

12.Artykuły sponsorowane, czyli temat tabu. Jak to dokładnie wygląda? Sami szukamy sponsorów czy czekamy, aż nas znajdą? Ile można sobie liczyć za taką promocje?
Od tak dawna prowadzę blogi firmowe, że własny blog traktuję po macoszemu. Dlatego nie będę się rozwodził nad propozycjami jakie sam dostawałem, a opowiem może o tych, które sam składam w imieniu firmy dla której bloguję.
Wiadomo, nie jest tak, że wszyscy są równi i mają jednakowe stawki. Nie spotkałem się z czymś takim, jak ustawowa minimalna stawka za wpis sponsorowany 😉 Widełki są bardzo, bardzo rozległe. Ktoś opublikuje u siebie wpis za pięćset złotych i jest zachwycony, kto inny żąda dziesięć razy tyle za podstawowy wariant współpracy i nie wystawia faktur za „subtelną reklamę produktu na swoim blogu”.
Jeśli ktoś jest żywotnie zainteresowany stawkami, powinien napisać z własną propozycją i prośbą o wycenę.
W tej branży, poza znanym nazwiskiem liczą się liczby, czyli statystyki. Zwykle, znane nazwisko prezentuje ogromne liczby. Czasami nawet te mniej znane nazwiska mogą się pochwalić fantastycznymi wynikami. Przyznam, że ze zdumieniem analizowałem te fragmenty statystyk jakie dostawałem; To naprawdę są Celebryci, ich słowa docierają do rzeszy ludzi, a odsłony miesięczne to kolosalne liczby!
Kiedy planuję kampanię z wpisami sponsorowanymi, przyglądam się blogosferze i wybieram te adresy, do których moim zdaniem warto się zwrócić. Przedstawiam wstępne propozycje i warunki, pytam o zainteresowanie. Jeśli to, co proponuję wydaje się odpowiednie, ustalamy szczegóły, terminy publikacji i kwoty. Mam kilka swoich ulubionych blogerek, współpraca z którymi układa mi się wyjątkowo przyjemnie. Powinno to być oczywiste, ale czasami niektórzy o tym zapominają: za sukcesem bloga w blogosferze stoi zawsze żywy człowiek. W zdecydowanej większości są to fantastyczni ludzie i bardzo się cieszę, że miałem okazję z nimi współpracować.

13. Co doradzisz młodym blogerom przy prowadzeniu bloga prywatnego czy firmowego?
Początkującym blogerom odradzam prowadzenie blogów firmowych, chyba, że chcą firmować własne nazwisko. Prowadzenie bloga dla cudzej firmy wymaga nie tylko biegłości w samym blogowaniu. W moim przypadku dochodzi jeszcze zarządzanie zespołem ludzi; To chyba oczywiste, że jeden człowiek nie jest w stanie obsłużyć bloga firmowego, gdzie trzy lub cztery razy w tygodniu publikuje się duże teksty, okraszone autorskimi zdjęciami? Przygotowanie takiej ilości wysokiej jakości contentu, wymaga naprawdę sporo czasu i wszelakich zasobów. (Stąd też i cena takiej usługi nie jest niska.)

Chcesz zaistnieć w blogosferze? Buduj markę, promuj się, nawiązuj kontakty, bywaj. I nie zapominaj o tworzeniu bardzo atrakcyjnej treści którą podasz w bardzo atrakcyjny sposób.

Piotr Bielecki

Piotr Bielecki – bloger, webmaster, pozycjoner – w różnych okresach czasu te składniki występują w różnej kolejności i z różnym ciążeniem. Multihobbysta. Mól książkowy; Gdy tylko może sobie na to pozwolić, kupuje książki, które zwykle potem czyta. Uwielbia aktywne formy wypoczynku, ale z racji przykucia do komputera musi zadowolić się sportami walki, crossfitem i fotografią.

Adres : http://pajmon.com/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *