Algorytm Panda – postrach dla niskiej jakości witryn

Panda to kolejna aktualizacja algorytmu Google, która miała wprowadzić porządek w wynikach wyszukiwania. Tym razem udoskonalone zostały zasady analizowania treści witryn. Jak działa algorytm Panda i w jakich odstępach czasu był on wprowadzany dotychczas?

Wysoka jakość witryn priorytetem

Po raz pierwszy algorytm Panda został wprowadzony w sierpniu 2011 roku. Na wysokie miejsca w rankingach wyszukiwań mogły liczyć strony o wartościowej, unikalnej treści, dopasowanej pod względem kontekstu do wpisanego przez użytkownika w okno wyszukiwarki słowa kluczowego. Jeśli jakość była na pierwszym miejscu w budowaniu i rozwijaniu treści witryny, wprowadzanie aktualizacji Panda w Google odbyło się dla właścicieli i pozycjonerów takich serwisów jak najbardziej korzystnie.
Z kolei witryny kopiujące treści z innych stron internetowych, które stawiały na jak najwyższą liczbę podstron, bezwartościowych z punktu widzenia zwyczajnego użytkownika, musiały liczyć się po wprowadzeniu Pandy z dużymi spadkami pozycji.
Google przy ocenie stron www zwraca uwagę przy Pandzie na oryginalną, wartościową treść, napisaną z myślą o użytkowniku, a nie jedynie o słowach kluczowych.

Harmonogram wprowadzania „Pandy”

Panda doczekała się jak dotychczas wielu aktualizacji:

  • Panda 1.0 – 24 luty 2011,

źródło: http://googleblog.blogspot.com/2011/02/finding-more-high-quality-sites-in.html

  • Panda 2.0 – 11 kwiecień 2011

 

źródło: http://googlewebmastercentral.blogspot.com/2011/04/high-quality-sites-algorithm-goes.html

  • Panda 2.1 – 9 maj 2011,
  • Panda 2.2 – 18 czerwiec 2011,
  • Panda 2.3 – 22 lipiec 2011
  • Panda 2.4 – sierpień 2011,
  • Panda 2.5 – 28 wrzesień 2011,
  • Panda 2.5.1 – 9 październik 2011,
  • Panda 2.5.2 – 13 październik 2011,
  • Panda 2.5.3 – 19 październik 2011,
  • Panda 3.1 – 18 listopad 2011,
  • Panda 3.2 – 15 styczeń 2012, Panda 3.3 – 26 luty 2012, Panda 3.4 – 23 marzec 2012,
  • Panda 3.5 – 19 kwiecień 2012,
  • Panda 3.6 – 27 kwiecień 2012, Panda 3.7 – 9 czerwiec 2012,
  • Panda 3.8 – 25 czerwiec 2012,
  • Panda 3.9 – 24 lipiec 2012,
  • Panda 3.9.1 – 20 sierpnia 2012,
  • Panda 3.9.2 – 18 wrzesień 2012,
  • Panda #20 – 27 wrzesień 2012,
  • Panda #21 – 5 listopad 2012,
  • Panda #22 – 21 listopad 2012,
  • Panda #23 – 21 grudzień 2012,
  • Panda #24 – 22 styczeń 2013,
  • Panda #25 – 15 marzec 2013, Panda 4.0 – 21 maj 2014,
  • Panda 4.1 – 1 październik 2014.

Jak odzyskać widoczność w Google po aktualizacji Panda?

Jeśli w terminie wdrażania aktualizacji Panda serwis stracił wypracowane uprzednio wyniki w wyszukiwarce Google, należy zadbać o to, aby jego jakość była lepsza. Najprawdopodobniej algorytm Panda ocenił treść witryny jako niskiej wartości. Należy zaktualizować informacje zamieszczone w obrębie witryny, przeanalizować jej treści i umieścić nowe, w pełni unikalne. Ważne jest publikowanie na stronie zupełnie nowej zawartości, która nie będzie duplikatem czy przeredagowaniem innych treści. Warto zadbać o wyeliminowanie zarówno wewnętrznego jak i zewnętrznego duplicate content.

4 replies
  1. Piotr
    Piotr http://skryptersi.pl

    A jak przedstawia się procentowo duplicate content dla Google, jakieś liczby ktoś potrafi podać ?

    Odpowiedz
  2. Filip
    Filip http://volt-rom.pl

    Co to jest niskiej jakości strona? To jest i takie względne. Pewnie bez kopiowanej treści i duplikatów.

    Odpowiedz
  3. Analityk
    Analityk http://analitykinternetowy.pl

    Fajny, przydatny artykuł – szczególnie terminarz poparty zewnętrznymi źródłami.

    > Po raz pierwszy algorytm Panda został wprowadzony w sierpniu 2011 roku. Na wysokie miejsca
    > w rankingach wyszukiwań mogły liczyć strony o wartościowej, unikalnej treści, dopasowanej pod
    > względem kontekstu do wpisanego przez użytkownika w okno wyszukiwarki słowa kluczowego.

    Czy tak rzeczywiście było tuż po wprowadzeniu algorytmu, w pierwszej wersji, to bym się akurat spierał (ale to tylko czepianie się :)). Pamiętam dużo lamentu na forach dla webmasterów, szczególnie zagranicznych. Oj, ile rodzinnych biznesów wtedy padło. Ogromne spadki odwiedzin, z dnia na dzień, w bardzo brutalny sposób nauczyły ludzi czym jest dywersyfikacja źródeł odwiedzin.

    > Z kolei witryny kopiujące treści z innych stron internetowych, które stawiały na jak
    > najwyższą liczbę podstron, bezwartościowych z punktu widzenia zwyczajnego
    > użytkownika, musiały liczyć się po wprowadzeniu Pandy z dużymi spadkami pozycji.

    Rzadko kiedy o tym się rozmawia, ale ja mnie to bardzo ucieszyło. Głównie ze względu na to, że moje, dość mocno zoptymalizowane pod SEO zaplecze, przed tą zmianą bardzo często pojawiało się w TOP10, co przyznam, paradoksalnie było dla mnie problemem. Po wprowadzeniu Pandy, sytuacja się wyklarowała, a zaplecze straciło na widoczności.

    Ciekawi mnie czy inni myślą podobnie?

    Odpowiedz

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *